תרבות הצריכה ויזמות עסקית-חברתית

תרבות הצריכה ויזמות עסקית-חברתית

תרבות הצריכה ויזמות עסקית-חברתית – דני גל

חברים יקרים,

סערה בגן הילדים. האם לקנות לילדים מתנת יום הולדת אחת מרוכזת על ידי כל ההורים ביחד או לאפשר לכל ילד להביא מתנה פרטית וכך כל ילד יומולדת יקבל כ-20 מתנות בחגיגה שלו?

חלק מההורים בעד כיף ולא בעד חינוכיות יתר: “כל ימי השנה יש חינוך. ביומולדת צריך כיף”.

את דעתי השונה הבעתי במכתב הבא להורים:

“הורים יקרים,

אני תומך נלהב במדיניות המתנה המשותפת על פני הרבה מתנות קטנות וזולות יותר, ואני רוצה לשתף אתכם בנימוקיי.

לרוב כשקונים הרבה מתנות קטנות מדובר בדרך כלל בפלסטיקים סיניים או פאזלים מקרטון סוג ג׳ שמחזיקים בדיוק כמה ימים ונשכחים מהעין ומהלב במהירות מפתיעה. הכיף של ילדינו לפתוח מתנות הופך במהרה לאובססיה לחפצים מיותרים, אמא תקני לי, סבא מה הבאת לי? וכו׳.

לטעמי אנחנו מתחילים כבר בגן לחנך את הילדים לתרבות צריכה קלוקלת, כאילו האושר שלהם תלוי בחפצים הזולים והבלתי איכותיים שקונים ב10-30 שח.

אני לא רוצה להרחיב את הדיבור על מקומות העבודה בסין שמכינים את הצעצועים הזולים הללו ואיזה תנאים מקבלים הילדים שם שמכינים לילדינו את המתנות הזולות שלהם.

אני משתדל שלא ליצור לילדה שלי את הקישור בין אושר וכיף לבין פתיחת הרבה מתנות. בטח שמתנות זה כיף אבל צריך לחשוב גם על החינוך, גם על הסביבה וגם על הפרעת הקשב שנוצרת אצל ילדינו שכל שניה עוברים בין צעצוע אחד למשנהו ולא מעמיקים בשום דבר. לא פלא שאחר כך ל-50% מהילדים בבתי הספר נותנים ריטלין. זה מתחיל בגן. ואנחנו כהורים בהחלט יכולים למנוע את זה.

לקנות מתנה אחת טובה ואיכותית, מתוצרת כחול-לבן, עשויה מחומרים טבעיים כמו עץ וצבעים לא רעילים, עם תו תקן, זה לא יהפוך את ילדינו לפחות מאושרים. להיפך.

מוזמנים להגיב. “

למה אני מביא את זה כאן לידיעתכם? כי הדילמה הזאת מסמנת את המתח שקיים בעסקים חברתיים אותם אנו מנסים לקדם. מצד אחד אנחנו רוצים ליצור עסקים שמצליחים לייצר רווחים ויציבות כלכלית. בשביל לייצר יציבות כלכלית צריך למכור, למכור, למכור. כדי למכור צריך שיווק, מיתוג, ליצור טרנד, לתמחר נכון ושאר טריקים שיגרמו לאנשים לקנות כמה שיותר. אבל כשאנשים קונים כמה שיותר זה מגביר את תרבות הצריכה, מייצר הררי זבל, מבזבז משאבי כסף וטבע וגורם לנו להאמין שהאושר שלנו תלוי ביכולת הקניה שלנו.

אנחנו כאן בהאבּ מנסים ליצור איזון בין עסקים יציבים ואיתנים מבחינה כלכלית לבין המטרה שלהם ומה שהם מוכרים בסופו של דבר ללקוח. למשל, במיזם “בּדגש” של תמר שמידק, שמייצרת תיקים אופנתיים להליכונים של קשישים, אנחנו רוצים שהיזמת תמכור כמה שיותר כדי שתרוויח מספיק כסף כדי ליצור את המוצר הבא שיכבד את אוכלוסיית הקשישים. באופן הזה אנחנו יודעים שככל שתמר תמכור יותר, כך יותר קשישים יהנו מפתרון נוח ואופנתי, שמכבד אותם ואת צרכיהם הפיזיים והרגשיים.

אז בפעם הבאה כשאתם מתלבטים בקשר לרכישת מתנה, לקטנים או לגדולים, כדאי לבדוק האם יש בנמצא מתנות ערכיות, שמשתמשות בחומרים לא מזיקים ואף ממוחזרים, ובתהליכי העסקה הוגנים שתורמים לחברה. דוגמאות רבות למוצרים כאלה ניתן למצוא בקניון החברתי הראשון שההאבּ שותף בבנייתו. אתם מוזמנים להתנסות, לקנות ולספר לנו על החווייה שלכם.

נשלח 9 באוק׳ 2013, 05:39 על ידי Hub Tel Aviv [ עודכן 9 באוק׳ 2013, 06:12 ]